Bugatti Veyron,
Pokořitel čtyřstovky vznikal šest let |
Moderní materiály, motor s obrovským výkonem a přísně omezený počet vyrobených kusů. To vše je Bugatti Veyron. Realizaci bránila spousta technických problémů, sériová výroba se rozběhla až na podzim roku 2005 – šest let po představení konceptu na autosalonu v Tokiu 1999. Původně se jmenoval 18.4, nakonec bylo vybráno jméno Veyron na počest francouzského závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál na "bugatce" legendární závod 24 hodin Le Mans. Jak na obrovskou rychlost |
Bugatti Veyron v číslech | |
délka/šířka/výška | 4462/1998/1024 mm |
motor | 16válec, 7999 cm |
převodovka | 7st. automat DSG |
výkon | 736 kW/1001 koní |
zrychlení z 0 na 100 km/h |
2,5 s |
max. rychlost | 407 km/h |
spotřeba město/mimo město/kombinace | 40,4/14,7/24,1 l |
objem nádrže | 100 litrů |
akcelerace | z 0 na 100 km/h - 2,5 s z 0 na 200 km/h - 7,3 s z 0 na 300 km/h - 16,7 s |
cena 37 000 000 Kč |
Zároveň se sníží výška podvozku na pouhých devět centimetrů (normálně 12,4 cm). Pro dosažení maximální rychlosti (rekord je 407 km/h) je třeba předem "odemknout" řídicí jednotku, což musí povolit výrobce; podvozek je potom pouhých šest centimetrů nad zemí.
Aerodynamická karoserie je vyrobena převážně z karbonových vláken, na podvozku a nápravách se používá spousta hliníkových komponentů – cíl je jediný, snížit co nejvíce hmotnost auta (1888 kg).
Šestnáct válců, tisíc koní
Pravým skvostem veyronu je motor. Šestnáct válců ve čtyřech řadách do W (proto označení 16.4) je dopováno čtyřmi turbodmychadly a vyprodukuje neuvěřitelných tisíc koní (736 kW).
Respektive podle techniků Bugatti je to ve skutečnosti mnohem více, něco kolem tří tisíc – dva tisíce se však "spotřebují" na pohon deseti chladičů: motoru, olejových náplní, klimatizace.
Obrovský výkon přenáší sedmistupňová automatická převodovka (je možné řadit páčkami pod volantem) na všechna čtyři kola. O neuvěřitelné zpomalení (podle majitele českého veyronu snad "rychlejší" než akcelerace) se starají speciálně na míru vyrobené brzdy s keramickými kotouči.
Exkluzivita především
V Bugatti původně plánovali vyrobit pouze 50 vozů ročně, nedávno byl plán zvýšen na 75. Konečný počet však zůstal stejný – na silnicích celého světa má jezdit pouze 300 veyronů.
Sedmdesát osm jich už bylo prodáno, 80 zájemců čeká na vyřízení objednávky; podle dostupných údajů už byla dvě auta zničena při nehodě. Cena těch zbývající pak samozřejmě stoupá...
Celý projekt zřejmě nebude pro Bugatti, vlastněnou koncernem VW, vůbec ziskový: náklady na vývoj a výrobu se odhadují na pět milionů eur v přepočtu na jeden vůz; prodejní cena 1,1 milionu to tedy nezachrání. Firmě jde však hlavně o prestiž: kdo může říci, že vyrábí nejrychlejší auto světa?
pravda
(LOlinek, 17. 5. 2008 16:09)